top of page

SOSTENIBILITAT

A la nostra escola creiem que l’educació per a la sostenibilitat és clau per formar ciutadans i ciutadanes conscients i compromesos amb el seu entorn. Per això impulsem projectes que connecten l’alumnat amb la natura, fomenten la responsabilitat ambiental i promouen la participació comunitària.

​

Actualment participem en tres iniciatives principals: Aula Viva, que ens ajuda a repensar i millorar els espais verds del barri mitjançant accions pedagògiques i comunitàries; Comunitats de Sembra d’Aigua, que ensenya a l’alumnat a recuperar i reutilitzar l’aigua per cuidar els espais verds i conscienciar sobre l’emergència climàtica; i Impulsem el Què Fas – Escola Agroecològica, un pla pilot que introdueix l’alimentació sostenible dins del projecte educatiu del centre.

​

Amb aquests projectes volem que l’escola sigui un espai on l’aprenentatge vagi més enllà de les aules i esdevingui una experiència transformadora per a l’alumnat, les famílies i tota la comunitat educativa.

AULA VIVA

 

Aula Viva és un projecte de l’Associació Germanetes Jardins d’Emma que des del 2017 treballa per a la transformació eco social de forma comunitària i vivencial amb l’objectiu de millorar l’espai públic de l’entorn on es troba a través d’accions pedagògiques de sensibilització.

 

Per via de la participació comunitària de les veïnes i voluntàries del barri així com també amb la comunitat educativa es realitzen accions tant en els espais de l’Associació, com l’Espai Germanetes, l’Espai Nur o la Compostadora Comunitària Revolta, com també en els propis centres educatius. En aquests últims s’hi realitzen tot tipus d’activitats, tallers, formacions, etc. per a l’alumnat de infantil, primària i secundària. La tasca del projecte té un valor afegit gràcies a la participació de les persones voluntàries i implicades en els diferents projectes, que enriqueix el vincle i el compartir Inter generacional.

​

La nostra escola participa amb aula viva des de l’any 2019 a través de diferents projectes en els seus espais com dins de l’escola, amb l’objectiu de conscienciar als alumnes sobre la importància de la cura del nostre entorn i del seu verd, on  a més a més hi hagi promoció de petites accions que ajudin a la consciència social i comunitària amb el nostre entorn.

COMUNITATS DE SEMBRA D’AIGUA

 

Comunitats de Sembra d’Aigua és una proposta de model d’organització comunitària amb l’objectiu de recollir i gestionar l’aigua grisa i pluvial d’equipaments públics, per tal de fer front al repte de l’emergència per sequera que hi ha hagut en els últims anys, i que es creu, hi seguirà havent-hi. El projecte compta amb la participació d’agents de disciplines diverses com l’Associació LEMUR, l’Associació Germanetes Jardins d’Emma, ELISAVA Escola Universitària, Viver Tres Turons Coop, Taula Eix Pere IV, Ca l’Isidret, Escola Diputació, Escola Brasil i INS Viladomat.

 

L’aigua es recull en diferents equipaments públics, com els centres educatius, casals de barri, etc. per tal de poder-la utilitzar per tenir cura dels espais verds comunitaris de proximitat. L’aigua recuperada s’obté a través del procés de fitodepuració, un mètode de neteja d’aigua mitjançant components biològics i naturals en el qual les plantes fitodepuradores s’encarreguen de transformar la brutícia de l’aigua en aliment per nodrir-se.

 

El mecanisme físic es troba integrat en tres espais: un al pati de l’Escola Diputació, a l’Eixample Esquerra, un altre als horts de l’Espai Germanetes,  i un tercer a l’Escola Brasil a Sant Martí. En els tres casos son l’alumnat dels centres educatius (Escoles Diputació i Brasil i INS Viladomat) els i les encarregades de portar l’aigua residual de l’escola al prototip per tal que sigui recuperada. Aquest alumnat també participa d’activitats pedagògiques incloses en el currículum escolar entorn el consum d’aigua, la fitodepuració, el cicle de l’aigua, la sequera i canvi climàtic, etc. És destacable la implicació comunitària i de sensibilització i educativa que genera aquest projecte.

IMPULSEM EL QUÈ FAS “ESCOLA AGROECOLÒGICA”

​

Impulsem el Què Fas és un projecte Subvencionat per l’Ajuntament de Barcelona el qual té com a objectiu poder introduir i donar eines per desenvolupar de forma transversal a l'àmbit escolar l'alimentació sostenible i saludable, a través de dissenyar, executar i avaluar diverses situacions d'aprenentatge englobades dins el currículum escolar de l'escola, així com la elaboració d'un quadern obert on es recullin les diferents accions per a possibles rèpliques en altres centres educatius. 

​

En aquest cas, l’Escola Diputació és l’escola en la qual s’està elaborant el Pla Pilot d’aquesta iniciativa per tal de poder transformar-se en Escola Agroecològica. S’entén Escola Agroecològica com la praxis escolar centrada en el sistema alimentari escolar, que proposa una transformació a nivell de projecte educatiu per part de l’alumnat i el professorat i altres agents de la comunitat educativa, amb l’objectiu de que el centre esdevingui un sistema més sostenible, basat en la justícia social. Aquest projecte s’emmarca dins la introducció de activitats, tallers i sessions pedagògiques, experimentals i vivencials dins el currículum escolar de l’escola a través dels tres eixos del sistema alimentari escolar: producció, transformació i consum. Les activitats tenen lloc en els espais de l’Associació Germanetes Jardins d’Emma (Espai Germanetes, Espai NUR, Compostadora Revolta), així com també en la pròpia aula, i amb algunes sortides puntuals a espais d’agricultura i producció agroecològica. Es tracta d’un projecte amb una visió comunitària molt potent, la qual requereix la participació de diversos agents implicats en la comunitat educativa.

bottom of page